Financiële voordelen voor JNM’ers met een laag gezinsinkomen

Financiële voordelen voor JNM’ers met een laag gezinsinkomen

Berichtdoor Nik » do jun 28, 2012 13:14 pm

Motivatie:
De afgelopen jaren werd hier en daar nagedacht over een sociaal beleid bij JNM. De (eerste en voorlopige?) uitkomst van hoe JNM meer kinderen en jongeren uit gezinnen met een laag inkomen kan lokken, is het verlagen van de financiële drempel om lid te zijn van JNM. Daarom 3 voorstellen om JNM (nog) goedkoper te maken:

- We reiken zelf, zonder dat ouders daarom moeten vragen, fiscale attesten uit die ze kunnen indienen bij hun belastingsaangifte in juni. Dat geldt voor deelnemers -12 die op Nationaal kamp gingen, of mee gingen op het Trollenfeest. Op termijn kan dit systeem ook voor afdelingspiepkampen gebruikt worden, maar voorlopig is onze administratie daar niet klaar voor. (we hebben nog geen deelnemerslijsten of overzicht van afdelingskampen)

- Indien je recht hebt op het OMNIO-statuut heb je bij ons ook recht op een paar rechtstreekse JNM-kortingen. Als je geen OMNIO-statuut hebt, maar wel voldoet aan de voorwaarden om het statuut te kunnen hebben is dit voor ons ook voldoende. Indien ouders ons kort kunnen aantonen dat ze het vorige aanslagjaar onder een bepaalde inkomensgrens (deze wordt elk jaar geïndexeerd) vielen, betalen ze dit jaar per gezinslid slechts 5 Euro lidgeld, en slechts de helft van inschrijvingsgelden van Nationale kampen + evenementen. Voor afdelingskampen betalen ze het volledige bedrag aan de afdelingen, zoals die het vragen en dan stort JNM Nationaal de helft terug naar de ouders.

- Via het OCMW en het lokale ziekenfonds kunnen ook zaken (gedeeltelijk) teruggekregen worden. De regelgeving is echter per regio (en soms nog eens per kantoor...) anders. Ouders vragen zelf in hun kantoor na of ze recht hebben op tegemoetkoming bij deelname op zomerkampen, vullen het juiste formulier in en sturen dat naar het bondsec ter aanvulling en ondertekening.

Op dit moment spenderen we hier 160 euro aan, we verwachten een stijgende populariteit en zullen hiervoor 500 euro begroten.

AHR-wijzigingen:

ARTIKEL 3 – LIDMAATSCHAPSBIJDRAGEN
Vanaf het werkjaar 2010-2011 gelden de volgende lidgelden:
• 5 EUR voor introductieleden en kinderen uit gezinnen die voldoen aan de voorwaarden van het OMNIO-statuut.
• 18 EURO voor hoofdleden
• 11,5 EURO voor bijleden

ARTIKEL 48 – INDELING DER KAMPEN
3. Een afdelingskamp staat in principe enkel open voor de leden van de initiatiefnemende regionale afdeling; het afdelingsbestuur kan evenwel beslissen om de toegankelijkheid uit te breiden. De organisatie wordt toevertrouwd aan een kampcommissie (KC), zoals beschreven in Art. 63. Deze kampcommissie ontvangt haar mandaat van het afdelingsbestuur is bijgevolg rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan datzelfde afdelingsbestuur. Omtrent de deelnameprijs en de praktische organisatie van de inschrijvingen wordt autonoom beslist door het afdelingsbestuur. JNM Nationaal stort aan gezinnen die voldoen aan de voorwaarden van het OMNIO-statuut de helft van de deelnamegelden van afdelingskampen terug.

ARTIKEL 50 – INSCHRIJVINGSPROCEDURE EN DEELNAMEGELDEN VOOR NATIONALE KAMPEN
9. Personen die financieel niet bij machte zijn om de volledige deelnameprijs te betalen, kunnen met het Hoofdbestuur een schriftelijke overeenkomst sluiten om spreiding of vermindering van betaling te bekomen. Kinderen uit gezinnen die voldoen aan de voorwaarden van het OMNIO-statuut betalen de helft van de deelnamegelden van nationale kampen.
10. Alle deelnemers van nationale piepkampen en het trollenfeest ontvangen na de kampenzomer een fiscaal attest ‘kinderopvang’ dat recht geeft op belastingaftrek het daaropvolgende jaar.

ARTIKEL 53 – NAZOMERFEEST, INI-NAZOFE EN TROLLENFEEST
4. De deelnameprijs voor het Trollenfeest en het Ini-Nazofe zijn in principe vastgesteld als volgt:
• 35 EUR voor het Trollenfeest (begeleiders betalen slechts 8 EUR)
• 25 EUR voor het Ini-Nazofe (begeleiders betalen slechts 8 EUR)
• Kinderen uit gezinnen die voldoen aan de voorwaarden van het OMNIO-statuut betalen de helft van de deelnamegelden van nationale evenementen.

ARTIKEL 54 – CONGRES
6. De deelnameprijs wordt berekend op basis van de maaltijden die de deelnemer nuttigt. Voor een ontbijt wordt 2 euro gerekend, voor een middagmaal ook 2 euro en voor het avondmaal 4,5 euro. Kinderen uit gezinnen die voldoen aan de voorwaarden van het OMNIO-statuut betalen de helft van de deelnamegelden van nationale evenementen. Daarnaast kan er ook nog een kost aangerekend worden indien de deelnemer niet tijdig inschreef.
Nik
stekelbaars

Re: Financiële voordelen voor JNM’ers met een laag gezinsinkomen

Berichtdoor nikolaj » vr jun 29, 2012 21:26 pm

Prima!
Appelsienen groeien aan de bomen, appels ook!
nikolaj
spitsmuis

Berichtdoor Linde Camps » zo jul 01, 2012 23:46 pm

Topmotie!
Linde Camps
spin

Berichtdoor Tyrr » di jul 10, 2012 14:16 pm

hey ho
deze is strijdig met je andere motie!!
Dus zou ik er hier rekening mee houden dat die andere er al dan niet door komt. bv door 2 opties te geven en die andere eerste te laten stemmen? Anders heb je het probleem dat er 2 moties gestemd zijn die iets tegenstrijdig zeggen.

Verder stel ik mij vragen bij het automatisch verstrekken van attesten (art. 50.10.). Hoeveel gaat dat kosten en hoeveel ga je daar mee winnen? Ik ken de regels niet, maar ik dacht dat dat beperkt was in totale som?
Wat mij nuttiger lijkt, is goede info. Ik weet ook niet wie die attesten mag invullen, maar als de kampvoorzitter dat mag, dan kan dat simpel op kamp zonder dat er personeelstijd in gestoken moet worden. Die voor jeugdkampen heb ik nog niet gezien, maar die van de mutualiteit voor sportkampen zijn super easy om in te vullen.

Verder lijkt het mij een super idee, waar vooral communicatie nodig is. Ik weet bv dat wij 50% korting kunnen geven op het lidgeld aan leden uit Geel. Die 50% 'verlies' krijgen we dan als subsidie terug. Dus ook communicatie naar voorzitter, pings, ...
Tyrr
wolf

Berichtdoor JNM-Jens » wo jul 18, 2012 11:26 am

Even een reactie op Tuur:

Deze motie is niet strijdig met de motie over lidgeldverandering. Het gaat hier over een uitbreiding van de categorie €5-leden met diegene die een OMNIO-statuut hebben. Er staat gewoon een beetje ongelukkig "18 EURO voor hoofdleden & 11,5 EURO voor bijleden" bij de AHR wijzigingen. Dat is natuurlijk niet correct, enkel de regel over de €5 leden moet veranderd worden. Voor de rest zie ik geen tegenstrijdigheden, tenzij ik me vergis.

Daarnaast meld ik ook graag dat de fiscale kampattesten voor piepkampen en trollenfeest de afgelopen twee kampenzomers al werden verstuurd. Het gaat dus zeker niet om een nieuwe maatregel, wel om iets wat we al doen te verankeren in ons AHR.
Wij als JNM gaan er niets mee winnen, Tuur. Maar het is wel een dienst naar onze leden (en dan vooral hun ouders) toe.
Het is overigens zo dat het minder personeelstijd kost om in één keer alle attesten aan te maken dan voor elke aanvraag (want dat zijn er behoorlijk wat) apart. De attesten kunnen niet door een kampvoorzitter, dat moet door een gerechtigde persoon van de vzw. Het gaat hier immers over rechtstreekse activiteiten van onze nationale vzw.
JNM-Jens
dikke spin (met haar)

Berichtdoor Tyrr » wo jul 18, 2012 12:57 pm

tegenstrijdigheid ging over de bijleden :wink:

als leden beter bediend worden, kunnen we daar wel degelijk iets mee winnen denk ik: meer leden of contentere leden, wat ook meer leden kan opleveren :p

En als het inderdaad personeelstijd scheelt: gaan met die banaan!
Je mag kiezen de welke: (banaan) of (naanab) . Allebei mag ook natuurlijk.

Redenering lijkt me na aanpassing van die bijleden en extra uitleg snor te zitten :)
Tyrr
wolf

Keer terug naar Moties 2012