Motie voor veganisme binnen JNM

Motie voor veganisme binnen JNM

Berichtdoor Anton » wo jul 25, 2012 09:59 am

Het waarom
Niets dierlijks, dus geen kaas meer? Maar kaas is lekker!
- Vlees is ook lekker, maar erg milieubelastend
- Daarom in JNM geen vleesconsumptie
- Waarom wel kaas?
ecologisch even slecht!
- Waarom?
10 kg melk voor 1 kg kaas nodig
- Hogere milieubelasting dan kip en varken!

Aanpassing kampenreglement
Regel 12: Op JNM-kampen wordt vegetarisch gekookt. Indien een kampdeelnemer vlees wenst te eten, kan hij/zij dit aan de foer vragen. Deze mag dat in principe niet weigeren.
Wordt: Op JNM-kampen wordt veganistisch gekookt. Indien een kampdeelnemer dierlijke producten wenst te eten, kan hij/zij dit aan de foer vragen. Deze mag dat in principe niet weigeren.
Of: Op JNM-kampen wordt vegetarisch gekookt zonder kaas en melk. Indien een kampdeelnemer vlees, kaas of melk wenst te eten, kan hij/zij dit aan de foer vragen. Deze mag dat in principe niet weigeren.

Motie ingediend door Sien Van Looveren.
Anton
dikke bij

Re: Motie voor veganisme binnen JNM

Berichtdoor eva » wo jul 25, 2012 10:30 am

Deze motie is wel heel slecht onderbouwd om zo ingrijpend te zijn. Er wordt enkel gesproken over kaas, maar wat met melk en eieren + alle producten die dit bevatten? Geen koekjes meer? Pudding? Yoghurt? Room? Honing (ook een dierlijk product!) ?

Dan zal er toch evenzeer een grondige cursus veganistisch koken gegeven moeten worden aan alle foers (hetgeen niet haalbaar is) als er nog een beetje evenwichtig (+budgetair) gekookt moet worden op kamp...
eva
bacterie

Berichtdoor Anton » wo jul 25, 2012 10:42 am

Voor de duidelijkheid: Sien stelde een hele powerpoint op, degelijk onderbouwd. Maar omdat powerpoints niet integraal op dit forum kunnen worden gezet, kopieerde ik enkel het besluit en de AHR*-wijzigingen. Ik heb jammer genoeg geen tijd om de hele motie over te zetten, maar de geïnteresseerden kan ik de ppt wel doorsturen (anton@jnm.be).

* AHR: Algemeen Huishoudelijk Reglement = intern reglement van JNM waar in staat hoe JNM zich organiseert.
Anton
dikke bij

Berichtdoor Joelle » wo jul 25, 2012 10:43 am

veganistisch koken is budgetvriendelijk, ook voor grote groepen. Tenzij je er natuurlijk elke dag twee keer vleesvervangers gebruikt... wat ook niet nodig is. Het is trouwens ook gemakkelijker dan je denkt.

Toch zou ik het aanpassen tot veganistische (hoofd)maaltijden. Dessertjes, koekjes etc optioneel.

Ik kan jammer genoeg niet komen stemmen, maar ben 100 pct voor. Zou ook graag nog eens zonder zorgen op weekend/kamp/.. gaan.
Joelle
celletje

Berichtdoor jelle vdb » wo jul 25, 2012 10:53 am

Ik stel voor dan gewoonweg kip en varken toe te laten.
Kwestie van consequent te zijn!

Een verbod op soja-producten (arm regenwoud!) lijkt me een betere maatregel wanneer we heiliger dan de paus willen zijn.

Bovendien is een veganistisch dieet in de praktijk, zeker wanneer er rekening wordt gehouden met lokaal en seizoensgebonden voedsel, erg ongezond.
Immers is het onmogelijk in alle seizoenen(!) voldoende eiwitten en essentiële vetzuren op te nemen uit het plantaardig voedsel dat in onze regio in bepaalde perioden van het jaar voorhanden is.

Dan maar massaal invoeren uit Sub-Sahara Afrika, Zuid-Amerika en de serre's in Almeria?
Lijkt me toch nog minder wenselijk te zijn dan een lokaal geproduceerd stuk kaas of een eitje van een biokip met vrije uitloop.
jelle vdb
buizerd

Berichtdoor sander b » wo jul 25, 2012 11:20 am

Ik vroeg me af veganisme, wordt dit bezien als: enkel producten van plantaardige oorsprong
of: geen producten van dierlijke oorsprong

op het eerste zicht lijkt dit mss het zelfde, echter dat is het niet.
Zeg je dat veganisme staat voor enkel plantaardige producten dan kan je geen species van het rijk van de Fungi eten (dus geen paddestoelen)
Zeg je geen dierlijke oorsprong dan kan dit wel.

Daarbij komt nog dat, hoewel je het op het eerste zicht niet zou zeggen, Fungi meer verwant zijn aan Animalia dan aan Plantae.
sander b
celletje

Berichtdoor jelle vdb » wo jul 25, 2012 11:39 am

Een interessante Zweedse studie hierover vind je hier:
http://www.ajcn.org/content/76/1/100.full.pdf+html

Een paar essentiële stoffen die veganisten op middellange en lange termijn te weinig opnemen zonder dat ze aan de pillen gaan:

-Riboflavine (vitamine B2): Een tekort hieraan geeft algemene orgaanproblemen, groeiproblemen, risico op pre-eclampsia tijdens zwangerschappen, verlaagd aantal normale rode bloedcellen (anemie en tekort aan hemoglobine), ...
-Vitamine B12: Bij een B12-deficiëntie verschijnen na verloop van tijd neurologische symptomen die hersenschade en zenuwafbraak tot gevolg hebben.
-Vitamine D: Daar vitamine D voor de calcium opname in de darmen zorgt zal een tekort hieraan leiden tot osteoporose en andere botontkalkingsverschijnselen, spierzwakte, diabetes, ...
-Calcium: Samen met het tekort aan vitamine D een ernstige dreiging omwille van de bij vitamine D beschreven gevaren.
-Selenium: Een tekort aan selenium zorgt voor een verhoogde kans op hartaandoeningen.

Als JNM er voor kiest om veganistisch te worden dan lijkt het me niet meer dan normaal dat op de kampen ook de pillen worden gegeven die al deze essentiële stoffen vervangen.
Bovendien is het aanzetten tot een mogelijk gevaarlijk dieet totaal onverantwoord. Al zeker bij kinderen en jongeren die in volle ontwikkeling zijn.
jelle vdb
buizerd

Berichtdoor Ward » wo jul 25, 2012 12:08 pm

Ik vraag mij naast de door Sander en Jelle aangehaalde punten, wil ik ook het volgende aanhalen.
Zullen sommige leden hierdoor niet afgeschrikt worden om mee te gaan op kamp of met de jnm in het algemeen?
Zullen er geen ouders zijn van ini's en piepers die dit een brug te ver vinden?
Je kan natuurlijk vragen aan de foer om voor jezelf wel dierlijk eten klaar te maken.
Maar de vraag is dan of het niet logischer is om diegene die veganistisch willen eten dit te laten vragen aan de foer aangezien ik vermoed dat veganisten slechts een minderheid vormen binnen jnm...

Tevens denk ik erover na om een motie in te dienen om het eten van exoten toe te laten :)
Voor de geïnteresseerden hier alvast een receptenlijstje:
http://allrecipes.nl/recept/1472/gebrad ... tsaus.aspx
http://www.backwoodsbound.com/zracoon.html
Ward
celletje

Berichtdoor Anton » wo jul 25, 2012 12:28 pm

Ward, laat u gaan en stuur je motie vandaag nog binnen!
Anton
dikke bij

Berichtdoor Hakke » wo jul 25, 2012 18:15 pm

jelle vdb schreef:..aanzetten tot een mogelijk gevaarlijk dieet totaal onverantwoord. ..

Ik denk dat een weekje of misschien twee/drie dat je op kamp bent en veganistisch eet geen enkele invloed zal hebben op de ontwikkeling en de algemene gezondheid.

Zeker niet als je (zoals bijna alle JNM'ers) thuis toch vegetarisch of zelfs (massa's) vlees blijft consumeren.

En dan nog:

*vegetarisch kan ook 'gevaarlijk' zijn als je vlees niet goed vervangt
*vlees eten kan ook gevaarlijk zijn of toch minstens ongezond, zeker bij overconsumptie, denk maar aan hart- en vaatziekten
*niet biologisch eten kan op lange termijn ook ongezond zijn, ondanks de Europese normen
* ...
* ...
Hakke
celletje

Berichtdoor Hakke » wo jul 25, 2012 18:16 pm

sander b schreef:Daarbij komt nog dat, hoewel je het op het eerste zicht niet zou zeggen, Fungi meer verwant zijn aan Animalia dan aan Plantae.

De bioloog spreekt! :)

Geen zin om ANS te worden?
Hakke
celletje

Berichtdoor jelle vdb » wo jul 25, 2012 21:39 pm

Hakke schreef:Ik denk dat een weekje of misschien twee/drie dat je op kamp bent en veganistisch eet geen enkele invloed zal hebben op de ontwikkeling en de algemene gezondheid.

Klopt helemaal natuurlijk.
Maar hoeveel JNM'ers zijn er omwille van het veggie zijn van de kampen zo rond hun 14 jaar vegetariër geworden? Ik denk dat dit een niet te onderschatten aantal is.
Wanneer JNM veganisme als voorbeeld gaat stellen dan zullen heel wat JNM'ers er een veganistisch dieet op na gaan houden.

En zoals je zegt is vlees eten in te grote hoeveelheden niet gezond. Dus moeten we minder vlees eten.
En als we minder of geen vlees eten dan moeten we voldoende vleesvervangers eten zodat we geen tekorten aan bepaalde essentiële stoffen oplopen. En heel wat van die voedingsstoffen zitten nu net in zuivelproducten.

En het probleem is dus dat binnen een veganistisch dieet er simpelweg onvoldoende vervangproducten voorhanden zijn om te voldoen aan de dagelijks noodzakelijke dosis van oa Vitamine B12, Vitamine D, Calcium, Vitamine B2, Selenium, ... zonder aan de pillen of injecties te moeten.
En dat alles al zeker niet wanneer je een beetje seizoensgebonden en lokaal voedsel wil eten.

Is dat wat we willen?
jelle vdb
buizerd

Berichtdoor wiepke » ma aug 27, 2012 16:54 pm

nu ja, als je aan de dokter vraagt of vegetarier zijn gezond is, dan zeggen de meeste dokters ook dat je een tekort zult krijgen
veganist zijn gaat er niet om dat je een bergje groentjes eet met een bergje patatjes en dan in plaats van een vegetarische burger, een veganistische burger
veganist zijn gaat over een evenwicht in voedingsstoffen vinden zonder dierlijke producten
en als je wat moeite en tijd in je eten stopt, dan lukt dit perfect, zonder tekorten

er zijn al jnm kampen waar de foer er voor kiest om veganistisch te koken, ik heb nog nooit een kampdeelnemer om die reden weten flauwvallen....
natuurlijk MOET het niet, ik wil maar even zeggen dat het KAN
wiepke
celletje

Keer terug naar Moties 2012