Persbericht Nationale Applausdag voor fietsers 2017 te Gent (met koor & muziek)

JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) en Critical Mass applaudisseren mee

Op dinsdag 21 maart staan vele teams over heel België tijdens de ochtendspits paraat om fietsers te belonen met een applaus. Ook de JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) en Critical Mass doen mee. Via dit initiatief van de Fietsersbond en haar Franstalige tegenhanger GRACQ, willen ze fietsers feliciteren. Een positieve boodschap voor mensen die dagelijks de fiets nemen voor woon-werkverkeer.
De eerste dag van de lente is stilaan symbolisch voor fietsers. Op weg naar school of het werk ontvangen zij dan massaal applaus. Niet alleen om hen aan te moedigen, maar ook om automobilisten te tonen dat het anders kan én beleidsmakers te tonen dat sensibiliseren werkt.

Fietsersbond Mechelen en Mechelen Klimaatstad startten deze eenvoudige maar sterke actie. Na tientallen Mechelse edities ging de actie in 2014 nationaal. Bekijk hier waar fietsers in 2017 applaus zullen ontvangen.

Deze keer steken de JNM en Critical Mass de fietsers een hart onder de riem met nog meer dan een applaus. Een twintigtal mensen zijn al opgetrommeld om de fietsers al zingend aan te moedigen. Dit zal gebeuren met bekende liedjes maar met onbekende teksten (zie foto). Het koor zal zich opstellen aan de Rozemarijnbrug om de nieuwe fietstunnel te vieren die daar in augustus vorig jaar open ging.

PRAKTISCH

Waar: aan de Rozemarijnbrug in Gent
Wanneer: dinsdag 21 maart 2017 7u30 – 8u30
Contact: Anton Vandevoorde – mwg [at] jnm.be – 0486/30.14.16

OVER DE ORGANISATIES

De Fietsersbond komt op voor alle fietsers in Vlaanderen en Brussel. De vereniging ijvert voor betere infrastructuur, verkeersregels op maat van de fietser en een eerlijke fiscaliteit. De Fietsersbond is actief in meer dan 100 gemeenten en verenigt meer dan 23.500 leden.

JNM (Jeugdbond voor Natuur en Milieu) is een jeugdbeweging voor jongeren van 7 tot 26 met een neus voor natuur en een hart voor milieu. De JNM heeft 3000 leden verspreid over vijftig afdelingen in Vlaanderen en Brussel.

De dappere vrijwilligers van Critical Mass Gent organiseren om de drie maanden, elke laatste vrijdag van januari, april, juli en oktober een fietstocht door de binnenstad om te ijveren voor goeie fietsvoorzieningen, een leefbare stad en een duurzaam mobiliteitsmodel.